Tuesday, December 6, 2011

Montessori di rumah sendiri

Hari tu tengok blog kak watie, dia buat montessori di rumah sendiri.
Ada juga tengok Facebook kak Ayuni, Do It Yourself (DIY) montessori utk setahun ke atas.
Menarik sangat tengok kebolehan anak2 ni. Tak sangka kan mereka sangat genius :)

Pinjam gambar kak Watie


Pinjam gambar kak Ayuni

Apa itu Montessori?
Sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Kaedah_Montessori

Kaedah Montessori adalah suatu kecapaian untuk mendidik kanak-kanak berasaskan penyelidikan dna pengalaman doktor dan pendidik Itali Maria Montessori (1870–1952). Ia berpunca dari penemuan Dr. Montessori dari apa yang dia merujukkan sebagai "sifat biasa benar kanak-kanak" pada 1907,[1] yang berlaku dalam proses pemerhatian eksperimen kanak-kanak diberikan kebebasan dalam suatu persekitaran disediakan dengna bahan-bahan direkabentuk aktiviti belajar diarah sendiri.[2] Kaedah ini sendiri bertujuan untuk duplicate pemerhatian eksperimen kanak-kanak untuk membawakan, sustain and support their true natural way of being.[3]
Menggunakan kaedah ini melibat guru dalam melihatkan kanak-kanak sebagai mempunyai panduan semulajadi mendalam untuk perkembangan arahan sendiri sempurnanya.[4]

Watak guru (kadang-kadang digelar pengarah, atau pemimpin) oleh itu adalah untuk memerhati pada persekitaran untuk mengalih yang akan bercampur tangan dengan perkembangan semulajadi ini. Watak pemerhatian guru kadang-kadang termasuk interaksi eksperimen dengan kanak-kanak, biasanya dirujukkan sebagai "pelajaran," untuk menyelesaikan kelakuan buruk atau untuk menunjuk bagaimana untuk menggunakan pelbagai bahan pengajaran sendiri yang diperuntukkan dalam persekitaran untuk kegunaan percuma kanak-kanak.[5]
Kaedah ini pada asasnya digunakan dengan kanak-kanak kecil (2–6), oleh kerana naluri dan kesensitifan kanak-kanak kecil pada kondisi dalam persekitaran itu.[6] Meskipun, ia kadang-kadang conducted dengan kanak-kanak usia elementari (6–12) dan sekali-sekala dengan infants and toddlers, dan juga di peringkat sekolah tengah dan tinggi.[7][8]


Susah ke nak buat dirumah sendiri?

Sumber: http://aisyah.imranfadhil.com/2010/10/montessori/
keadaan bermain, kanak-kanak sebenarnya ‘bekerja’ bersungguh-sungguh bagi menguasai sesuatu kemahiran. Beliau juga menyarankan agar kanak-kanak digalakkan menggunakan alat deria yang sedia ada pada mereka bagi meneroka persekitaran dan menambah pengetahuan mereka. Ini adalah proses pembelajaran bagi mereka membesar dan menyesuaikan diri dengan dunia secara semulajadi.
Antara falsafah montessori:
  1. Kanak-kanak mampu melatih diri sendiri, dengan bimbingan yang minimum daripada orang dewasa.
  2. Kanak-kanak yang biasa berdikari dalam proses pembelajaran akan turut belajar secara demikian apabila dewasa kelak.
  3. Maklumat yang diterima melalui deria adalah maklumat asas dalam semua jenis pembelajaran.
  4. Bahan pembelajaran yang dibetuk oleh Montessori melatih kanak-kanak berdikari dalam mengurus diri dan persekitarannya melalui pengalaman sebenar dan kegunaan bahan memanipulatif dan ‘betul diri’.
  5. Kanak-kanak memerlukan persekitaran dan alat pembelajaran yang tersusun dan bersaiz kanak-kanak.
  6. Peranan guru hanya membantu kanak-kanak, bukan memaksa ataupun menentu arah pembelajaran mereka.
Kaedah Montessori adalah sangat mudah untuk dipraktikkan di rumah. Kegiatan dan aktiviti seharian adalah merupakan latihan praktikal bagi anak-anak mempelajari sesuatu dalam hidup mereka. Kegiatan urus diri seperti mandi, memakai baju, menggosok gigi, mengikat tali kasut adalah sebenarnya merupakan aktiviti pembelajaran mengikut Montessori. Begitu juga dengan aktiviti rumah tangga seperti mencuci pinggan mangkuk, melipat baju, menyediakan meja makan dan sebagainya. Ibu bapa hanya perlu menggunakan gerakan lambat dan gerakan sederhana dalam menunjukkan bagaimana melakukan pekerjaan tersebut, serta menggalakkan mereka melakukan aktiviti tersebut. Pendedahan anak-anak terhadap alam sekeliling seperti serangga, binatang dan tumbuhan juga adalah satu bentuk pembelajaran menurut Montessori.

Apa barang yang diperlukan?
Sumber: http://www.montessoribali.com/id.program.asp
 Di rumah untuk anak-anak ini, perabotnya dibuat berukuran anak, dan semua bahan ajar serta latihan secara khusus dirancang untuk memenuhi kebutuhan anak-anak: fisik, emosi, sosial, intelektual dan spiritual. Anak-anak tetap berada di satu ruang kelas selama tiga tahun dan selama itu mereka mengembangkan perasaan memiliki yang kuat, rasa keakraban dan keamanan dengan lingkungan sekitar mereka, membantu membuat ruang kelas kelihatan seperti rumah sendiri. 

Sensor
Materi-materi sensor dirancang untuk memungkinkan anak-anak mengatur berbagai kesan yang mereka terima melalui indera mereka. Materi-materi ini membantu anak-anak yang masih kecil untuk masuk ke dunia abstrak. montessori Setiap materi mengisolasi satu karakter sensor, sehingga sang anak dapat membuat pengaturan dari semua kesan yang telah diterima otak mereka yang memiliki daya serap tinggi sejak lahir.
Dengan memanipulasi materi-materi Sensor yang digunakan sang anak memperoleh pengalaman yang nyata akan lingkungan fisik mereka, belajar menilai berbagai tinggi, panjang, berat, warna, bunyi, bau, bentuk dan tekstur. Sang anak juga mengembangkan kemampuan untuk mengklasifikasi, memilah-milah dan membedakan informasi berdasarkan persepsi ini, dan menggunakan bahasa untuk menjelaskan pengalaman ini. Materi-materi sensor yang digunakan mengembangkan rasa ingin tahu anak dan membantunya menjadi pengamat yang terlatih.
Buku mesti beli:
Sumber: http://mommiesdaily.com/2011/06/28/menerapkan-metode-montessori-sehari-hari/


Return to product information Ada jual dekat Amazon n kunikuya KLCC

Rujukan mom montessori
http://www.montessorimom.com/

No comments:

Post a Comment