Thursday, January 17, 2013

Bersalin di rumah without preparation

Terjumpa blog orang yang bersalin di rumah without any preparation. Kuasa Allah.
Best baca, memberi semangat kuat menyatakan Bersalin itu fitrah alam. it supposed to be natural.

http://beeyna.blogspot.com/2011/12/cerita-aynal-ryfqy-bersalin-di-rumah.html

seperti entri sebelum ni saya ade inform about my littleAynal Ryfqy yangg selamat dilahirkan di rumah pada 7 Dec 2011..meh la saya cerita serba sedikit pasal kejadian sebelum Ryfqy dilahirkan ;) mane tau ade ibu2 yang mungkin akan melalui kejadian yang sama macam saya..



3-4 December 2011 (Majlis perkahwinan my sista)


masa ni kami sangat la bz kerana majlis akad nikah & sanding my sista, kak ila berlansung..sebelum majlis, sempatlah saya menyental bilik air rumah..yela, bile menetap sebelahr umah ibu ni, so umah saye pun akan dijadikan tempat untuk saudara mara berehat2 jugak kan..ikutkan badan memang tak larat dah..perut dah membesar bagai johan tu..mase nie semua lah dok risau kan saya..mane la tau tetibe saya nak terbersalin kan...tapi Alhamdulillah, Allah masih memberi saya kudrat & kekuatan untuk saya terus membantu ibu untuk mengendalikan majlis kak ila walaupun pergerakan saya agak terbatas kerana mengikut EDD yang Dr bagi tinggal seminggu je lagi baby nak kluar..kesiah kat ibu, anak perempuan yang sorang jauh kat perantauan..yang sorang dah jadi pengantin, yang saya tengah sarat pulak tu..makcik2 yang datang rewang semua takut tengok saya yang berjalan & buat kerja tanpa henti..berjalan tak hengat perut tu dah membesar..hehe..kemana saya pergi semua suruh saya duduk berehat saja..tapi orang tua2 selalu kate kalau ibu rajin bergerak baby senang nak keluar nnti..saya hanya mampu tersenyum je kalau org suruh saya dok berehat ;) harap2 baby saya senang la nak kluar nanti..

5-6 Dec 2011 (berehat di ruamah)
saya ajak en.hubby ke klinik untuk ambil MC sebab memang terase kepenatan nye.lain betul penat bila dah sarat ni..nak apply cuti, cuti dah habis..nak tak nak memang perlu pergi meminta ihsan Dr untk memberi MC kerana saya betul2 sangat tak larat...dengan rumah yang mcm tongkang pecah nye lagi.. baby pulak terasa dah berada di bawah..en.hubby bawa saya ke Klinik Mesra, kebetulan DR.Rahaya yang selalu check saya tak bertugas, so Dr Fahmi yang ambil alih..mmg best dengan Dr ni..mane tak nye, segala penerangan baik untuk saya mahupun persediaan untuk en.hubby die inform..hehehehe..sadikit sebanyak mengurangkan kerisauan en.hubby nak sambut baby nanti..

6 Dec 2011 (Pemeriksaan rutin kandungan)
checkup mingguan di KK P3..biasela..sallu dengan en.hubby g checkup petang around kul 2pm..dlm kul 12pm bila saya ke toilet tiba2 keluar . lendir+darah mcm awal2 period..so menggelabah la gak kan..n terase seperti senggugut pun ade.almaklumla, 9 bulan preggy x rase senggugut.tetibe lak terase balik.. banyak kali tanye kat ibu, macam ne sakit nak bersalin & tanda2 nak bersalin..bile g checkup, nurse kate baby dah betul2 ade kat pintu & nurse tu cakap rase2 nye dalam malam tu saya akan bersalin.so balik chekup seperti biase..cume saya dah terasa sakit tu datang2..kalau senggugut tu sakit berpanjangan kan..ibu pulak risaunye bukan main lagi..sekejap2 die tanye..sakit makin kuat tak?dah pergi check tak?Dr cakap ape?tula hati seorang ibu kan..(Thanx ibu...love u ketat2)

6 December 2011 (7pm)
saya terasa sakit yang makin lama makin kerap.. start la mencatat kekerapan.dari 10 min sekali, lame2 jadi 5 minit sekali..dan sakitnye makin lama makin kuat..bile tanye ibu, ibu kate itu memang tanda2 dah nak bersalin. ibu suruh g hospital..saje je melengahkan masa..sebab tak sakit sangat lagi..masih boleh bertahan. sempat la saya & en.hubby melayan Suria di Cordoba dulu. pada hal en.hubby sikit2 die tanye, sakit tak??sakit macam mane? habis je cerita kegemaran saye tu terus g je Hosp Serdang. sampai2 je nurse kate wad penuh..jangan kate wad..labour room pun penuh..wah, tak kan lah saye nak bersalin dalam kereta..bile dah kene masuk oksigen, amek degupan jantung baby, Dr check jalan..Dr kate dinding rahim tebal lagi & bukaan baru 1 cm..siap die tanye kat saya, "baby dah kat bawah ke?"..dalam hati ni punye la sakit..nak je saya cakap kat Dr tu, "kalau la saya tau baby tu kat mane, tak payah la saye susah2 ke hospital" saya terase sakit & makin sakit..owh..mmg tak le dok diam lah..nak tunggu dokumen untuk balik pun lambat nye kemain lagi...Dr siap inform yg die nak siapkan dokumen lain yg lebih urgent dr kes saya...pada hal masa tu saya dah x bole duduk diam..Dr pelatih lak tu yang handle kes saya..

7 December 2011 (1.30am)
di sebabkan saya terase semakin sakit, so saya suruh en.hubby yang tunggu..saya nak masuk kereta kerana pinggang betul2 terase nak tercabut. ysng tak tahannye nurse tu suruh gak en.hubby panggil saya untuk bagi buku merah & nak bagi tau kat saya, "kalau terase dah nak bersalin tu terus g hosp Putrajaya ye"...eh...saye kat serdang, putrajaya tu kan jauh...dengan slumbernye nurse tu inform.."kalau dtg cnie pun penuh..."emmmmmmmmm....ahhhhh...saye dah sakit, saye terus balik je..lantak la nurse tu nak cakap ape kan..nak marah pun saya tahan je kan..disebabkan en.hubby kecian tengok isteri die yang dah tak tahan sakit, balik dr Hospital Serdang, kiteorg terus g Az-zahra..tp dieorg takut nak terima coz saya tak pernah checkup kat sane.disebabkan dah tak tahan, saye minta en.hubby terus balik..saya nak baring!!!saya x mampu nak bercakap...banyak gunekan bahasa isyarat..tula rasenye sakit nak bersalin..

anak umi

7 December 2011 (2.30am)
sampai dirumah aroaud kul 2am, ibu terus tunggu saye..ibu & ayah tido kat rumah saya coz saya dah terlalu sakit..sebagai ibu yang dah ade pengalamn lahirkan 5 orang anak, ibu dah tau sakit yg saye rase tu adalah sakit nak bersalin. makin lame makin sakit. en.hubby la org yg paling cuak..call hospital Putrajaya, HUKM semua  tak nak terima..katenye perkara biasa kalau 1st baby bukaan 1cm & 1st baby selalunye memerlukan bukaan 10cm..setiap 1 cm selalunye mengambil mase 1 jam..jd Dr jangka saya akan bersalin pg esok nye..kami redha je dengan segala alasan yang diberi oleh hosp..yela "dieorg kan lebih berpengalaman dari Takdir yg Tuhandah tentukan..."

7 December 2011 (3.00am)
huh, sakitnye Tuhan sahaja yg tahu..ibu n en.hubby x berhenti mengurut belakang saya...ibu tau dimana sakitnye nak bersalin..so sekurang2nye kurang cikit tekanan mase sakit hari tu..bile dah sampai 1 tahap saya tak tahan nak meneran, en.hubby terus call 999 untuk dapatkan ambulance. kepala baby dah nampak, terus kami oncall secara loudspeaker dengan nurse yang bertugas..dieorg pun bagi la cara2 nak sambut baby.. ibu sambut baby, ayah tolong bagi barang, en.hubby lak tolong bagi semangat & menekan kaki saye biar saye x angkat punggung..(kalau angkat punggung, koyak je sampai bontot)..habis segala barang yang saya dah packing dalam beg en.hubby kluar kan bali..sebab dah kalut punye pasal, die dah tak jumpe barang yang kat dalam rumah..hehehe

7 December 2011 (3.45am)
alhamdulillah, 4x percubaan meneran, Ryfqy selamat dilahirkan...air ketuban saye pecah selepas kepala Ryfqy keluar.maknenye saye x perlu meneran lagi untuk keluarkan bahu Ryfqy..sangat mudah..Ryfqy keluar bersih...tak terlalu banyak darah yang kluar (takut gak en.hubby pengsan..die kureng sikit bile tengok darah ni..)..manakala saya tak perlu dijahit pada laluan keluar..Alhamdulillah..hanya jahit sedikit di "kulit atas"..Ryfqy keluar terus menangis..selepas tersedak, en.hubby terus azan & iqamat pada Ryfqy..tersentuh nye hati..dan saya telah menerima kucupan dari en.hubby sambil mengucapkan terima kasih pada saya..(sangat terharu)..Sakit mase sebelum nak meneran tu sebenarnye lagi sakit dari nak bersalin..mase bersalin tu sakitnye macam nak meneran mase kite sembelit..& bile baby kluar je, Alhamdulillah..sekelip mata, hilang semua sakit..

lepas 15min deliver baru lah ambulance sampai..alasan yang dieorg bagi sbb lambat coz air ketuban x pecah..so dieorg ingat lame lagi nak bersalin...padahal jarak anatara rumah saye dah hosp Serdang hanya 10 min perjalann menaniki kereta..kebetulan waktu tu hampir 4am dan sepatutnye ambulance le sampai lebih awal..betul tak??sabor je lakan..lepas saya dihantar ke labour room saya perlu betapa kat sane kerana wad penuh..hampir tengahari baru la saya dapat masuk wad..itupun kerana saya memilih masuk wad kelas pertama..kalau tak, betapa la saya kat labour room tu dengan katil yang kureng selesa bagai..bukan semua orang nye cara nak bersalin same kan...so harap hospital2 lebih perihatin la lepas nie kan..

disebabkan saya bersalin kat rumah so baby & saya memerlukan pantauan selama 48 jam coz takut ade infection..terpaksela betapa kat hosp selama 2 mlm..huh..sgt x best walaupun saye memilih untuk berada di ward class pertama dimana en.hubby la peneman saya waktu di hospital.memang berbeza bile berada di ruman dan di hospital...seumur hidup saya ni la kali pertama masuk hosp..hehehe



*baru tau bagaimana sakitnye nak bersalin n haruslah seorang ibu itu diberi tempat paling mulia...
*terase lebih mudah bersalin dirumah sambil dikelilingi insan2 tersayang.. dan terpenting!!
*kepada semua bakal ibu, kalau rase dah nak bersalin pastikan anda ada cukup tenaga untuk meneran..
*kepada bakal2 ayah, jgn panik k!!!sile tenangkan hati anda sekiranya berdepan dengan keadaan mcm saye ;)

No comments:

Post a Comment