Wednesday, January 30, 2013

Matlamat Pregnancy kali kedua

Syukur kepada Allah, saya diberikan peluang untuk mengandung lagi. Bukan mudah kita nak sesuatu yang hanya dengan izin Allah sahaja baru kita dapat. Ia adalah taqdir kita.

Untuk pregnancy pertama saya banyak mencari ilmu mengenai susu ibu dan kelengkapan barang untuk menyambut anak pertama. Alhamdulilah, walaupun saya tidak berjaya direct feed, tapi Allah izinkan saya menyusukan anak melalui EBM. Syukur walau pun banyak terima kritikan tetapi saya berjaya menyusukan anak saya selama setahun tanpa bantuan susu tin. Bukan mudah untuk mengepam setiap 3 jam siang dan malam selama setahun.

Bagi pregnancy kali kedua ini saya ingin mendalami ilmu beranak secara alami (semula jadi) yakni tanpa trauma, camputangan ubat-ubatan, menikmati segala kesakitan dan sentiasa bergantung harapan pada Allah. Sungguhpun saya beranak secara normal sebelum ini, namun saya tidak berpuas hati apabila ada lelaki yang memasukkan jari ke dalam vjj dan mulut2 nurse yg takde insurans. Saya impikan keindahan bersalin dengan alunan zikir dan surah maryam, suami yang memeluk dan mengurut belakang badan, lampu malap romantik dan pastinya no episotomi. Tapi tula, kalu beranak dihospital jangan harapla nak beranak cam gini huhu. Harap2 Allah permudahkan saya bersalin anak ini dan saya tidak perlu ke hospital hehehehe. So first plan adalah beranak dirumah, backup plan beranak di GMC. Saya mungkin beranak pada hari raya, pastinya nurse di hosp kerajaan sgt moody sebab tak dapat cuti raya. huhuhu mulut takde insurans tu.

Owh saya juga sudah terpengaruh dengan tidak vaksin kepada ibu dan anak.
Sumber: http://mindaahad.wordpress.com/2013/01/30/kanak-kanak-yang-tidak-disuntik-vaksin-lebih-sihat/
Kajian itu jelas menunjukkan bahawa kanak-kanak yang divaksin mempunyai dua hingga lima kali lebih penyakit kanak-kanak (childhood disease), demam dan alahan daripada kanak-kanak yang tidak divaksin. huhu... harap2 ada keberanian untuk berbahas dengan nurse dan doktor di KKIA.
Anak saya start kene eczema selepas cucuk MMR pada 1tahun 2 bulan. So i think vaccine is not needed if ur son in healthy condition. Jika kita makan ubat tetapi penyakit tiada, ubat tersebut akan serang sel2 sihat dalam badan. sebab tu badan baby akan beri reaction samada demam, alahan, autism or death if badan baby tak tahan dengan vaksin yg disuntik.

Saya cuma nak kongsi ilmu yang saya peroleh. Namun jika anda membaca dan tidak bersetuju, boleh abaikan blog ini. Secara jujur, untuk anak pertama saya menyesal tidak didedahkan dengan perkara ini. Jadinya harap boleh dipertingkatkan untuk anak kedua pula. In Shaa Allah.

1 comment: