Friday, June 24, 2011

Ganti Puasa & Fidyah

Alhamdulilah, semalam saya berjaya menggantikan puasa 1 hari huhu
Ada lg 3 hari.
Dulu saya pregnan, nape ada tinggal pose? yeah ada kekeliruan di situ.
Sebabnya, 2 hari saya demam, sakit tekak dan batuk.
1hari sy kene cucuk ATT yang kancing gigi tuh. Mungkin ada orang yg rilek jer bila kene cucuk, tp saya sakit badan lenguh2, kepala pening dan otak pusing2. Bila buka posa baru ok sikit.
1hari lagi adalah kerana x sempat ganti pose yg tahun lepas punya. saya dah bayar fidyah.
Mungkin ada orang tanya, kalau tinggal puasa masa pregnan or menyusu badan x kene bayar fidyah ke?

Sumber: http://zakat.com.my/faq/fidyah

Jadinya, saya tidak perlu membayar fidyah tetapi perlu ganti puasa kerana saya meninggalkan puasa sebab saya sendiri yang sakit :)

No comments:

Post a Comment