Friday, October 28, 2011

Ubah Mindset: Masalah itu cabaran

Dari zaman kanak-kanak, masuk ke sekolah asrama dari form 1 hingga form 5, saya seorang perempuan yang bahagia. Sangat enjoy dengan kehidupan saya. Tapi apabila sy masuk ke Matrikulasi @ Tahun asas UTM. Arggghhhh... Mulalah zaman bermasalah saya.

Masuk ke UTM bermakna perlu menguruskan diri sendiri. I mean, dari segi pengurusan duit, pengurusan masa, nak cari kawan baru, dan lain-lain. Kalau di asrama sekolah, duit memang tidak perlu sgt sebab makanan, pengangkutan segala semua teratur. Tapi di UTM, culture shock pulak tuh, duit ntah ke mana, masuk kelas asyik ngantuk sebab lagha pada waktu malam bersembang n tgk cd, dengan perangai kawan kita nak kena ambik hati demi perhubungan jangka masa panjang.

Masa awal2, saya banyak merungut, "Penatla jalan g kelas" "Panaslah nak kene jalan jauh-jauh" "Susahlah, duit asyik tak cukup jer" "Boringla kelas, rasa nak tidur jer"
Alhamdulilah... saya tersedar daripada sikap buruk saya nih. Kawan saya cakap "Ko ni nana, asyik nak komplen jer, cuba la belajar terima hakikat kehidupan. Biasalah, susah sikit ajer. Sabarlah"

Syukur... dari saat itu, saya lebih banyak bersabar dan jadikan setiap masalah kepada perkara yang positif. Yer, masalah sebenarnya cabaran. Ujian untuk menguji tahap penerimaan hakikat kehidupan. Kemudian saya mula menikmati kehidupan di UTM dan berbahagia hahahaha.
Disebabkan tidak puas menikmati keindahan UTM saya terus sambung Master. Yup, sangat seronok terutama belajar sambil bercinta dengan kekasih hati yang kini adalah suami saya :)

6 comments:

  1. bersusah2 dulu, bersenang2 kemudian, skrg kan dah ada kehidupan yg bahagia =)

    ReplyDelete
  2. nana??
    sama lak nama panggilan kita hehehe

    ReplyDelete
  3. slam perkenalan jugk..dah follow blog ni.. thanks sudi follow blog sye.. smoga terus berblogging.. =)

    ReplyDelete
  4. gituler sebenarnya kehidupan, hidup mesti diteruskan walaupun seribu masalah mendatangkan... syukurlah ....

    ReplyDelete
  5. oh, aku dulu pun ada byk masa yg sgt lagha masa zaman belajar kat U dulu...sgt lalai...dan sekarang nyesal tak sudah...hehe...alhamdulillah, grad jugak on time...paling tak tahan esok nak exam boleh gi karok lagi mlm tu...huhu...semua pengaruh kengkawan...eh, salahkan kawan lak..kahkah...


    dear, tengs drop by my blog n following mine...kita dah lama follow la...

    ReplyDelete
  6. Singgah :) thengs sudi singgah blog cyda tau

    ReplyDelete